Case: ontwikkelgroepen over regionale samenwerking
Voor veel onderwijsbestuurders staat samenwerken hoog op de strategische agenda. Opgaven zoals de omgang met leerlingendaling, bestrijding van het lerarentekort en realiseren van passend onderwijs, vragen nadrukkelijk om regionale samenwerking. Voor de VO-raad was dat aanleiding om bestuurders uit te nodigen deel te nemen aan een ontwikkeltraject met als centrale vraag: “Hoe doe je dat, gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor…?”
De vraag aan ons
De VO-raad was voor hun ontwikkeltraject op zoek naar externe begeleiding en vond die in Common Eye. Een belangrijke reden was dat wij kennis en ervaring hebben op het gebied van procesbegeleiding en regionale samenwerking.
Voor veel onderwijsbestuurders staat samenwerken hoog op de strategische agenda. Opgaven zoals de omgang met leerlingendaling, bestrijding van het lerarentekort en realiseren van passend onderwijs, vragen nadrukkelijk om regionale samenwerking. Voor de VO-raad was dat aanleiding om bestuurders uit te nodigen deel te nemen aan een ontwikkeltraject met als centrale vraag: “Hoe doe je dat, gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor…?”
Als eerste werden individuele gesprekken gevoerd met 25 bestuurders. Vervolgens is samen met de vo-raad een programma opgesteld bestaande uit vier bijeenkomsten voor meerdere ontwikkelgroepen. Common Eye heeft vervolgens alle bijeenkomsten begeleidt. De bijeenkomsten waren een mix tussen kennisdeling, bespreken van voorbeelden van deelnemers, intervisie en praktische oefeningen en werkvormen. Dit leidde tot inspirerende gesprekken en nieuwe inzichten. Deze inzichten zijn vervolgens samengebracht en vastgelegd in drie postcasts en een tiental lessen die in tien cartoons en bijbehorende beschrijvingen zijn uitgewerkt.
Soms is het voeren van het goede gesprek over samenwerking tussen bestuurders behoorlijk complex: je hebt in de regio vaak een geschiedenis met elkaar en het gaat over thema’s die ertoe doen, waarin iedere partij een eigen standpunt en positie inneemt. Het is dan belangrijk om de ander echt te willen begrijpen en soms even ‘uit de materie’ te stappen; om te reflecteren op het proces en het gezamenlijke doel.
Heb jij een samenwerkingsvraag?
We denken graag met je mee.