Evaluatie
In een samenwerking staat niets stil. Er is altijd beweging in of om een samenwerking heen. Daarom is het nuttig om van tijd tot tijd in de samenwerking de vraag te stellen: ‘hoe doen we het met elkaar’? Zeker als het even minder goed gaat, maar ook als het ogenschijnlijk juist geruisloos loopt. Wij verzorgen evaluaties en analyses van samenwerkingen.
Het belang van evalueren geldt voor alle vormen van samenwerking. Binnen een organisatie of in een team, voor samenwerkingsverbanden tussen organisaties en in netwerken. Samenwerken blijft nu eenmaal niet vanzelfsprekend goed gaan. Soms is er een duidelijk signaal, probleem of zelfs een conflict. Vaker is er zoveel beweging of verantwoordingsdruk binnen en buiten de samenwerking dat evalueren van de samenwerking helpt om de samenwerking te versterken. Het beleid wijzigt, er ontstaan nieuwe kansen, organisaties wijzigen, de groep deelnemers verandert, individuele deelnemers stappen uit en in de samenwerking. Vroeger of later ontstaat er altijd ‘samenwerkingsstof’ dat tot ons tot reflectie aanzet.
Wij zien in elke evaluatie een kans voor partners om hun samenwerking te versterken of keuzes te maken met betrekking tot de samenwerking die in het belang zijn van de opgave en/of de partners. Een evaluatie zien wij als een onderdeel van het ontwikkel- en leerproces van elke samenwerking. Centraal in onze aanpak staat dat we uitgaan van een gezamenlijk leerproces; zo kan er samen gedacht, gehandeld, gevierd en verbeterd worden. Uiteindelijk ga je met de uitkomsten zelf verder bouwen aan de samenwerking.
Een succesvolle evaluatie kent een heldere vraagstelling: richten we ons op het samenwerkingsproces, de beoogde resultaten, de impact van de samenwerking of een combinatie van deze elementen? Het is belangrijk dat de samenwerkende partners daar een helder en gemeenschappelijk beeld bij hebben. We zien het als onze rol om partijen te ondersteunen bij het scherp krijgen van deze vraagstelling.
Aanpak
Een blik van ‘buitenaf’ helpt zaken zichtbaar te maken: de staat van de samenwerking, zwaktes, verbeterpunten, fricties, groei, succes en kansen voor verdere ontwikkeling. We richten op wat krachtig is én wat aandacht vraagt.
Daarbij kan een methodische aanpak de juiste kaders verschaffen voor een goede en gestructureerde analyse. We werken met op theorie en praktijkervaring gebaseerde referentiekaders. Deze bieden een helder beeld van hoe een samenwerking of netwerk kan functioneren.
Zoals elke vorm van organiseren kent een samenwerking verschillende aspecten. Om een getrouw beeld van de samenwerking te krijgen – de kwaliteiten en gebreken, de zwaktes en de sterktes – besteden wij aandacht aan de verschillende facetten.
Wat kun je van ons verwachten?
- een onafhankelijke blik door een neutrale partij
- procesdeskundigheid in combinatie met expertise op samenwerking met concrete referentiemodellen voor het doen van evaluaties
- een passende vorm van verslaglegging (podcast, praatplaat, rapportage).
Domeinen waarin wij samenwerkingen evalueren
De gezondheidszorg in Nederland is kwalitatief hoogstaand, goed toegankelijk en relatief doelmatig. Iets om trots op te zijn. Tegelijkertijd zijn de uitdagingen voor de nabije toekomst groot. Dubbele vergrijzing, de krappe arbeidsmarkt en de beperkte financiële ruimte maken dat fundamentele veranderingen nodig zijn. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, is samenwerking tussen de betrokken partijen meer dan ooit nodig; patiënten, professionals, zorgaanbieders, aanbieders uit het sociale domein, overheidsorganisaties en financiers. Hier is iedereen druk mee bezig, onder andere door de landelijke akkoorden, maar de praktijk is weerbarstig. Want hoe doe je dat, samenwerken over de sectoren, domeinen, financieringsstromen en richtlijnen heen?
Het sociaal domein staat voor sterke gemeenschappen in een inclusieve samenleving. Meedoen in de samenleving, deel uitmaken van een sociale kring en betekenisvol werk doen. Dit zijn doelen waar het sociaal domein zich voor iedere inwoner op richt. Het sociaal domein heeft veel mogelijkheden om te ondersteunen, van licht tot zwaar, van preventie tot hulpverlening, van individueel tot collectief. Voor dit samenspel is intensieve samenwerking nodig. Samenwerking tussen inwoners, professionals, overheid en maatschappelijke organisaties.
We leven in Nederland in een beperkte ruimte. De kwaliteit van onze leefomgeving is een groot goed, en vraagt voortdurende zorg en aandacht. Zeker nu de kwaliteit en het gebruik van onze ruimte onder druk staat door vraagstukken van klimaat, energie, bodem, water en klimaatverandering en -adaptatie, energietransitie, bodemkwaliteit, waterbeheer en woningtekorten. Die beperkte ruimte roept ook spanningen op; we kunnen niet alles realiseren. We moeten keuzes maken, daadkrachtige stappen zetten, met een zo groot mogelijk maatschappelijk draagvlak. Bovendien staan ingrepen in onze leefomgeving in de publieke belangstelling en hebben ze regelmatig grote impact op de vele gebruikers van onze leefomgeving. Vaak gaat het ook om vitale systemen.
Het onderwijs in Nederland is kwalitatief goed en kan nóg beter. Scholen staan midden in de maatschappij. Onderwijs speelt daarmee een cruciale rol in de aanpak van maatschappelijke vraagstukken zoals kansengelijkheid, inclusie en tekorten op de arbeidsmarkt. Opgaves die vragen om effectieve samenwerking; tussen onderwijsorganisaties, gemeenten, zorginstellingen en bedrijven. Wij ondersteunen onderwijsorganisaties en partners bij het bouwen en onderhouden van deze samenwerkingen.
Samenwerken is ons vak, en onze ambitie is om ieder samenwerkingsvraagstuk verder te helpen. Dat doen we in ieder domein en ook veel over domeinen heen. Je kunt bij ons altijd terecht voor een vraag om advies, begeleiding, training of een evaluatie. Of het nu vragen zijn vanuit KPN, NBTC, VDAB, farmaceuten, Achmea verzekeringen, vakbonden, O&O fondsen, Defence for Children, andere goede doelen, de Rechtspraak of nog een andere organisatie.
Hoe staat jouw samenwerking ervoor?
Met de blik van buitenaf zorgen we voor een meervoudige analyse van de samenwerking. Met de uitkomsten van een evaluatie kun jij weer verder. Verder praten?