Niels Koperberg werkt ruim een jaar bij Common Eye. Gespecialiseerd in het fysieke domein, met steeds vaker een uitstapje naar het onderwijs en het sociaal domein. In zijn rol als adviseur is procesbegeleiding en -coaching een belangrijk onderdeel van zijn werk. Niels vindt het belangrijk om regelmatig terug te gaan naar de basis. Is er vertrouwen, hoe ga je met elkaar om, gun je elkaar wat? “Samenwerken vraagt om continue afstemming. En dat houdt het boeiend.”
Vanuit zijn vorige functies als omgevingsmanager en adviseur van projecten in de infra en mobiliteit was het logisch dat Niels vooral aan de slag ging met opdrachten in het fysieke domein. Maar sinds enkele maanden werkt hij ook voor opdrachtgevers in het sociaal domein, zoals de kinderopvang en het onderwijs. Niels vindt het leuk om ook andere sectoren te verkennen. Het is zijn ervaring dat ze in het fysieke domein al best ver zijn in de procesmatige kant van samenwerken. “Daar zijn ze erg resultaatgericht. In het onderwijs werkt het heel anders; daar heerst meer een leerklimaat. Hoe gaat het, loopt het goed en wat is nodig? Ik vind het tof dat ik mijn kennis en ervaring kan benutten in een andere sector. Andersom is het leerzaam om te ervaren dat het in een andere sector anders werkt.”
Samenwerken; wat spreekt jou daarin aan?
“Jaren geleden werd ik getriggerd door het boek van Yuval Noah Harari. Hij beschrijft de geschiedenis van de mensheid. Aan de ene kant willen we uniek en autonoom zijn. Aan de andere kant zijn we sociale wezens en willen we onderdeel van een groep zijn. Een belangrijke reden waarom de mensheid is blijven bestaan, is dat wij kunnen communiceren en samenwerken. Erg interessant vind ik dat. Terug naar de basis. Weten wanneer samenwerken echt nodig is, waardoor je samen het verschil kan maken.”
De stap naar Common Eye was daarom een bewuste keuze. “Het gaat om het proces en de organisatie van een samenwerking, maar zeker ook om de dynamiek tussen mensen. Het mooie is dat een samenwerking niet statisch is. Het vraagt om continue afstemming.”
“De scheidslijn in een samenwerking is dun: sta je naast elkaar of tegenover elkaar? Het gaat om de manier waarop je het zegt, met vertrouwen als basis.”
Waar haal jij de meeste voldoening uit in je werk?
“Als de klant zich uitspreekt over wat we als adviseurs hebben kunnen betekenen. De persoonlijke relatie vind ik ook erg leuk. De klik die je hebt met mensen. Dat je iemand kan helpen spiegelen in de samenwerkingsopdracht, om de persoon en de samenwerking net dat stapje verder te helpen.”
Hoe ga je om met verschillende belangen in een samenwerking? Iedere partij bekijkt het vanuit z’n eigen perspectief.
“Dat is best lastig. Het begint bij de vraag: wordt daadwerkelijk over belangen gesproken tijdens het gesprek? Of is het een standpunt of een oplossing? Vaak ontdek je dat het een uiting van een belang is, maar nog niet hetgeen partijen echt belangrijk vinden. Het is relevant om dit goed te onderzoeken. Er zijn altijd verschillende belangen, maar waar ligt het gezamenlijke belang? Ga hierover het gesprek met elkaar aan. Hoe erg gun je het elkaar? Kun je wat voor elkaar betekenen?
Een voorbeeld uit het fysieke domein: voor de overheid is imago vaak relevant, maar hieraan werken kost tijd en geld. Een aannemer wil eerlijk geld voor eerlijk werk. Toch kan dit hand in hand gaan. Als de partijen elkaar wat geven en gunnen, is er veel mogelijk.”
Waar liggen volgens jou de grootste uitdagingen in samenwerkingen en dus ook in jouw werk?
“De opgaven worden steeds groter en integraler. Er zijn veel partijen mee gemoeid en er zijn forse uitdagingen. Hoe leer je elkaars taal spreken en hoe kan je tegemoetkomen aan de verschillende belangen? Omdat het zo groots is, voelt niemand zich echt aangesproken of verantwoordelijk. Of er heerst een gevoel dat het je meer kost dan oplevert. De kans is aanwezig dat het blijft hangen in een soort van tussenruimte en dat wil je voorkomen. Daarnaast is het een voorwaarde dat er voldoende gepassioneerde en betrokken mensen onderdeel van de samenwerking zijn.”
Kun je iets vertellen over het belang van communicatie binnen een samenwerking?
“Communicatie is van groot belang. Hoe je met elkaar omgaat, hoe je de gesprekken met elkaar voert. De kwaliteit van de interactie is de basis. In veel samenwerkingen zie je dat men conflicten mijdt. Terwijl een conflict juist een van de meest productieve manieren is om tot een succesvolle samenwerking te komen. Alle invalshoeken, ideeën en meningen; ze verrijken de samenwerking. Van elkaar leren is een belangrijke succesfactor. Maar de scheidslijn is dun: sta je naast elkaar of tegenover elkaar? Het gaat om de manier waarop je het zegt, met vertrouwen als basis.”