We zijn het traject gestart met het uitzetten van vragenlijsten om de activiteiten van de netwerken in kaart te brengen. Vervolgens hebben we in een ontwerpsessie de activiteiten thematisch geclusterd: denk bijvoorbeeld aan kansengelijkheid en differentiatie op de onderwijsmarkt. Met behulp van een netwerkanalytisch programma (Gephi) werd de verscheidenheid aan netwerken en activiteiten binnen die netwerken gevisualiseerd en gelinkt aan de overkoepelende thema’s. Dit maakte zichtbaar hoe de verschillende netwerken en projecten onderling samenhangen binnen het Leidse speelveld. In een sessie hebben we de beelden met elkaar besproken en verrijkt.
De sessie leidde tot het inzicht – en de vervolgvraag – of een en ander niet slimmer en krachtiger georganiseerd en gecombineerd kan worden. Hierbij werd in eerste instantie ingezoomd op de samenhang tussen drie grote netwerken, te weten het LEF, De Leidse aanpak en RAL/RAP. Binnen deze netwerken zagen we zoveel overlap qua thema’s en bemensing dat we met elkaar wilden verkennen hoe we de samenwerking beter konden organiseren. In een aantal sessies, waarin we onder meer met bestuurders het belangengesprek hebben gevoerd, kregen we steeds beter in beeld hoe de netwerken in elkaar grijpen en hoe dat slimmer zou kunnen.