“Op zoek naar verdieping en mijn beste zelf”

Nicole Ziesemer was programmamanager van het LWWL-netwerk. Op het moment dat we elkaar spreken is het toevallig haar laatste werkdag voor dit netwerk. Ondanks dat Nicole een ervaren samenwerker is, zocht zij meer verdieping in de leergang. Op zoek naar haar beste zelf. In een interview vertelt Nicole waarom het haar meer rust heeft gegeven.

Door Common Eye

Sinds 2019 is Nicole als programmamanager nauw betrokken bij het LWWL-netwerk, dat staat voor Leren is Werken, Werken is Leren. Veertien VVT zorgorganisaties en twee mbo’s Zorg & Welzijn vormen het samenwerkingsverband. De doelen van het programma zijn: voldoende mensen goed toerusten in de zorg, minder uitval van studenten en meer praktijkgericht onderwijs. Aan de basis van het programma ligt het door LWWL ontwikkelde gedachtegoed voor een sterk leer-werkklimaat. Inmiddels is het netwerk zeven jaar verder en is alles geborgd in de netwerkorganisaties. LWWL heeft zichzelf – in positieve zin – overbodig gemaakt.

Verbinden, organiseren, bij elkaar brengen en delen; dat is kort gezegd de rol van Nicole. Ze haalt input op bij organisaties van het netwerk. Wat is nodig om de doelen te bereiken en wat helpt het om verder te komen? Ze organiseert projecten en activiteiten en zorgt ervoor dat de kennis en kunde met elkaar wordt gedeeld.

Wat waren voor jou redenen om de leergang te volgen?

“Samenwerkingen zijn steeds ingewikkelder. De vraagstukken los je niet meer op met één organisatie. Met als basis mijn eigen ervaring en kennis, wilde ik mezelf verder ontwikkelen in de samenwerkingsverbanden. Op zoek naar verdieping en mijn beste zelf in het werk.”

Nicole Ziesemer
Door beter inzicht in jezelf én in anderen, en door jezelf te accepteren, kun je de samenwerking verder brengen. Nicole Ziesemer

Op welke manier heeft het jou vooral geholpen in je werk?

“Ik kijk er met een goed gevoel op terug. De leergang bestaat uit vier thema’s met gastdocenten, waarbij niet alleen de theorie aan bod komt, maar ook veel aandacht is voor de praktijk. Hoe vertaal je die inzichten naar je eigen werk? Het samenspel in de groep – een combinatie van docenten en deelnemers – draagt daar ook aan bij. Je vormt met elkaar als het ware de leergang.

Het heeft me meer rust gegeven. Iedereen in het netwerk heeft zijn eigen vraagstukken en uitdagingen. Het is oké dat die dynamiek er is. Door beter inzicht in jezelf én in anderen, en door jezelf te accepteren, kun je de samenwerking verder brengen. Ondanks alle verschillen ga je op zoek naar de gemeenschappelijke drive. Het is waardevol te beseffen dat je het niet altijd met elkaar eens hoeft te zijn. Ik hoop dat ik de ervaring uit de leergang blijvend met mij meeneem, ook in mijn toekomstige werk bij de gemeente.”

Kijk je nu op een andere manier naar je rol in een samenwerking?

“Ik kijk op een andere manier naar zowel anderen als mezelf. Vorig jaar volgde ik de tweedaagse training, waarin vooral de achtergronden en tools voor samenwerking centraal stonden. De leergang gaat duidelijk een laag dieper. Hoe ga je om met de intermenselijke aspecten en de diverse dynamieken in een samenwerking? Het is bijna een levend organisme. Het is leerzaam om vanuit verschillende perspectieven en invalshoeken naar je eigen rol te kijken.”

Wil jij meer weten over de Leergang Professioneel interveniëren in samenwerkingsverbanden? Vraag de brochure aan.