Leergang Professioneel interveniëren in samenwerkingsverbanden
De Leergang
Netwerken zijn in opmars. In vrijwel alle sectoren verbinden mensen en organisaties zich in netwerken rondom gedeelde vraagstukken of thema’s. Er wordt steeds meer maatschappelijke waarde gecreëerd in netwerken. Deze samenwerkingsverbanden worden aangestuurd en gecoördineerd door procesbegeleiders, kwartiermakers, coördinatoren en regisseurs. Zij ervaren dagelijks de complexiteit van het werken in deze netwerken. Goed samenwerken is zo makkelijk nog niet en vraagt specifieke kennis en kunde.
Inzicht en bewust handelen
Dit verdiepende leerprogramma helpt jou als procesbegeleider, kwartiermaker, coördinator en regisseur van netwerken om succesvol en professioneel te interveniëren in deze netwerken. We bieden je inzicht in je eigen rol, onderzoeken samen jouw samenwerkingscontext en verrijken je handelingsrepertoire.
Archetypische dynamiek in samenwerkingsverbanden staat centraal tijdens deze Leergang. Wat zijn nu dé patronen in samenwerkingsverbanden? En hoe kan je daar vanuit jouw rol bewust aan werken? De Leergang is gericht op het professionaliseren van jouw vaardigheden. De focus ligt op het ambachtelijke aspect ervan en de fijngevoeligheid van jouw handelen binnen deze dynamiek.
We werken daarbij aan de volgende vragen: Wie ben ik? Wat is de context waarin mijn opgave speelt? Wat is de samenwerkingsdynamiek die ik tegenkom? Wat is mijn vraag daarbij? Welke interventie is passend? Hoe doe ik dat succesvol?
De leerdoelen van de Leergang
- archetypische patronen in samenwerkingsverbanden: deze herkennen en expliciet maken en de vinger kunnen leggen op de essentie van die patronen
- condities creëren voor je eigen rol als procesbegeleider of regisseur: anderen deelgenoot maken van je observaties, het ‘probleem’ of ‘de samenwerking’ niet overnemen, vertrouwen kunnen wekken en jouw onafhankelijke procesrol ook gegund krijgen
- reflectie op je eigen rol: je eigen ‘kleur’ vinden en waarderen, de kwetsbaarheden van je voorkeursstijl kennen, rolvastheid. En wat als je ‘in de problemen’ komt? Bijvoorbeeld onderdeel gaat uitmaken van het systeem of erin gezogen c.q. uitgespeeld wordt
- condities creëren om te interveniëren: hoe kies ik een interventie, wat zijn de condities waaronder een interventie kansrijk is, wanneer kan ik beter wat anders doen, of zelfs niets doen? Hoe betrek ik anderen bij mijn interventie?
- het maken van een samenhangende analyse en beoordeling van een samenwerking
- omgaan met groepsdynamiek, conflicten of dieperliggende verschillen van inzicht.
De Leergang bestaat uit vier modules van twee dagen, inclusief de eerste avond. De leergang is opgebouwd uit vier bouwstenen. Tijdens iedere module staat één bouwsteen centraal. We starten met jouw rol en interventies (ik), daarna volgen de modules gericht op begrijpen en interveniëren in het systeem van de samenwerking of het netwerk, het proces van de samenwerking of het netwerk en de interactie tussen partners en personen.
Iedere module kent altijd drie ingrediënten:
- een inhoudelijke en interactieve inleiding op de thematiek door een externe inleider, waarbij ingangen tot verdieping naar allerlei theorie, modellen en interventie worden gegeven
- een ambachtelijk intermezzo waarin we aan de slag gaan met passende vaardigheden of (proces)interventies
- intervisie, reflectie en de verdiepende dialoog met elkaar over jouw eigen rol en casuïstiek.
Tussen de modules door werk je aan reflectie- en verwerkingsopdrachten en is er de mogelijkheid tot een individueel reflectiegesprek met de begeleiders. De leergang wordt begeleid door ervaren samenwerkingsadviseurs en procesbegeleiders van Common Eye.
De vier bouwstenen van het programma
Module 1: Mijn rol en interventies
Deze module gaat over het expliciteren van jouw persoonlijke werkwijze, de manier waarop jij invulling geeft aan je rol en wat anderen dus van jou kunnen verwachten. In dit onderdeel ga je op zoek naar en versterk je je persoonlijke leiderschap. Hoe beter en authentieker je dat kunt uitdragen, hoe meer je de rol zult kunnen pakken die jou ligt.
Module 2: Begrijpen van en interveniëren in het systeem
In deze module leer je systemisch te kijken naar samenwerkingsverbanden en groepen in de samenwerking. Hoe verhouden partijen zich tot elkaar? Wat zijn patronen en wetmatigheden in systemen? Wat is de invloed van macht?
Module 3: Begrijpen van en interveniëren in het proces
In deze module leer je procesmatig kijken naar samenwerkingsverbanden. Hoe ontwikkelen samenwerkingsverbanden en groepen zich? Welke logische weg en stappen lopen zij door? Wat zijn in het bijzonder betekenisvolle momenten in het proces en waar moet je dan op letten? Hoe kun je het proces zo ontwerpen dat het ‘zijn werk kan doen’? Wat is jouw rol in het proces?
Module 4: Begrijpen van en interveniëren in de interactie
In deze module leer je betekenisvolle interacties te ontwerpen en begeleiden. We zien interactie (gesprekken, sessies, contactmomenten) als kleinste bouwsteen in het samenwerkingsproces. Maar wel een bouwsteen die de samenwerking kan doen vallen of staan. Zo kan een interactie leiden tot overeenstemming, maar ook tot conflict of onbegrip.
Janneke Steijns
Janneke is hoofddocent voor deze Leergang. Zij begeleidt de deelnemers gedurende de leergang bij hun leerproces. Ze neemt ze mee in de theoretische verdieping, de toepassing in werkvormen en interventies en begeleidt ze bij de reflectie op de eigen praktijk. Ze put daarbij uit haar ervaring als adviseur en coach in samenwerkingsverbanden en als trainer voor diverse trainingen en masterclasses. Meer weten over Janneke? Klik hier.
Manon de Caluwé
Manon is co-docent van de Leergang en expert op het gebied van samenwerken. Vanuit haar kennis en ervaring op het gebied van netwerkleiderschap en interactie in samenwerkingsverbanden helpt zij de deelnemers een stap te zetten in hun eigen samenwerkingsvaardigheid. Manon werkt al jaren als adviseur en expert op het gebied van samenwerken en heeft meerdere publicaties op haar naam staan. Meer weten over Manon? Klik hier.
GASTDOCENTEN
Joost Voerman (gastdocent module 1)
Joost is organisatie- en leiderschapscoach. Vanuit zijn adviespraktijk en zijn voormalige rol als directeur bij Twynstra Gudde heeft hij een schat aan ervaring met complexe samenwerkings- en besluitvormingsprocessen. Hij gaat in op de ingrediënten van een goed proces dat leidt tot draagvlak en betrokkenheid. Soms zijn dat rauwe processen met veel complexiteit, taaiheid en confrontatie. Joost geeft handvatten om processen in te richten en te begeleiden die zijn vervuld van echte belangstelling voor de ander.
Gerben Zonneveld (gastdocent module 2)
Gerben is opgeleid als psycholoog en jazzmuzikant. In zijn werk helpt hij mensen in en tussen organisaties met een systeembril te kijken naar het samenspel waarvan zij onderdeel zijn en denkt hij mee hoe de samenwerking versterkt kan worden. Dit doet hij als adviseur, sparringpartner en docent. Samenwerken heeft twee kanten en dat fascineert Gerben: “De mooiste en creatiefste oplossingen kunnen ontstaan. Maar door een verstoord evenwicht in relaties zie je het vaak ook misgaan.”
Martijn Vroemen (gastdocent module 3)
Martijn is organisatiekundige en psycholoog en houdt zich bezig met teams. Hij heeft diverse publicaties op zijn naam staan, waaronder ‘Team op vleugels – het handboek teamcoaching’, in 2017 Managementboek van het Jaar. ‘Praktijkboek teamcoaching’ is zijn meest recente boek. Martijn is oprichter van Teamchange, een netwerk en kenniscentrum voor teamprofessionals dat jaarlijks bijna 200 teamcoaches opleidt. Martijn gelooft dat een team de meest effectieve eenheid is om uitzonderlijk resultaat en werkgeluk te creëren.
Noelle Aarts (gastdocent module 4)
Noelle is hoogleraar op het gebied van Socio-ecological Interacties. Zij richt zich op het begrijpen en begeleiden van conversaties tussen partijen met verschillende achtergronden, idealen en belangen rondom complexe maatschappelijke problemen. Hoe verlopen die conversaties? Wat als de spanning oploopt? Wat doe je als de belangen groot zijn en partijen vast lijken te zitten op hun positie? Dialoog kan als instrument helpen om verschillen te overbruggen.
De leergang is bedoeld voor ervaren procesbegeleiders, kwartiermakers, coördinatoren en regisseurs van samenwerkingsverbanden en netwerken, over de grenzen van de eigen organisatie, afdeling of groep heen. We werken in een kleine leergroep van minimaal 6 tot maximaal 12 deelnemers. Indien er meer dan 12 aanmeldingen zijn, zullen wij een selectie maken op basis van passendheid qua profiel.
Data en locatie
De eerstvolgende Leergang Professioneel interveniëren in samenwerkingsverbanden vindt plaats op de volgende data in 2025:
- donderdag 22 en vrijdag 23 mei 2025 (module 1)
- donderdag 26 en vrijdag 27 juni 2025 (module 2)
- donderdag 18 en vrijdag 19 september 2025 (module 3)
- donderdag 30 oktober en vrijdag 31 oktober 2025 (module 4).
De data voor de Leergang in 2026 zijn:
- donderdag 21 en vrijdag 22 mei 2026 (module 1)
- donderdag 18 en vrijdag 19 juni 2026 (module 2)
- donderdag 17 en vrijdag 18 september 2026 (module 3)
- donderdag 29 en vrijdag 30 oktober 2026 (module 4).
De Leergang vindt plaats bij Kloosterhotel ZIN in Vught. Indien gewenst kunnen wij hier ook hotelovernachtingen voor je boeken.
De kosten van deze Leergang zijn € 7.995,- inclusief lesmateriaal en eten/drinken, exclusief de kosten voor de overnachtingen. Deze training is vrijgesteld van btw.
De Leergang vindt plaats bij Kloosterhotel ZIN in Vught. Indien gewenst kunnen wij hier ook hotelovernachtingen voor je boeken. Een hotelovernachting kost circa € 110,- inclusief ontbijt, toeristenbelasting en btw, onder voorbehoud van wijzigingen. Deze kosten worden door de accommodatie rechtstreeks bij je in rekening gebracht.
Intake
Bij aanmelding voor de Leergang vindt er een intake plaats waarin we samen jouw ervaringen in samenwerkingsverbanden en netwerken goed bespreken en onderzoeken of de leergang aansluit bij jouw leervragen.
Certificaat
Iedere deelnemer krijgt na afloop een certificaat van deelname aan de Leergang.
Accreditatie
Common Eye is een CRKBO-erkend opleidingsinstituut. Hiermee voldoen de opleidingen die wij aanbieden aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstellingen voor Kort Beroepsonderwijs.
Voorwaarden
Op de trainingen zijn algemene en annuleringsvoorwaarden van toepassing.
Brochure downloaden
Download de brochure voor meer informatie.
Direct inschrijven
Ben je overtuigd? Schrijf je dan hier direct in voor de eerstvolgende Leergang.
Meer weten over deze Leergang?
Janneke Steijns is ervaren samenwerkingsadviseur, coach en docent. Zij is grondlegger van de Leergang Professioneel interveniëren van samenwerkingsverbanden.