Samenwerkingsstrategie: een logische behoefte
Organisaties kunnen het allang niet meer alleen. Dit heeft consequenties voor de manier waarop organisaties zich positioneren, ten opzichte van de opgaven waarmee zij zich verwant voelen en vervolgens ook ten opzichte van de partners waarmee zij zich willen verbinden. Dit vraagt om een samenwerkingsstrategie.
Het omgevingsbewustzijn van organisaties is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Organisaties opereren niet meer op een eiland – in hun eentje krijgen ze niet veel meer gedaan. Ze gaan allianties aan, ontwikkelen samenwerkingsverbanden en participeren in netwerken. Samenwerking is allang niet meer luxe; het is een voorwaarde voor continuïteit. Dit heeft consequenties voor de manier waarop organisaties zich positioneren, ten opzichte van de opgaven waarmee zij zich verwant voelen en vervolgens ook ten opzichte van de partners waarmee zij zich willen verbinden. Een samenwerkingsstrategie biedt organisaties daarbij houvast, en genereert betrokkenheid bij medewerkers, bij partners en stakeholders.
Handreikingen voor een samenwerkingsstrategie
Een samenwerkingsstrategie kan langs verschillende wegen tot stand komen. De uitgangssituatie, de aard en stijl van de organisatie en de specifieke uitdaging op gebied van samenwerking zijn overwegingen die worden meegenomen bij het ontwerp van het proces dat moet leiden tot een samenwerkingsstrategie. De vorderingen die een organisatie inmiddels heeft gemaakt op het gebied van samenwerking spelen daarbij eveneens een rol.
In onze whitepaper ‘Samenwerkingsstrategie: een logische behoefte’ geven we handreikingen voor het bouwen van een succesvolle samenwerkingsstrategieën. We belichten daarin eveneens alle aspecten van een samenwerkingsstrategie.