Aan de hand van een kort cyclisch sparringproces met de directeur is gedurende een aantal sessies stapsgewijs het vraagstuk afgepeld. De volgende vragen zijn onder anderen onderzocht: Hoe sluit de identiteit van het Corporate Communications Center aan bij de behoeften, wensen en verwachtingen van doelgroepen richting de toekomst? Wat is de huidige positie in de markt van het Corporate Communication Center, hoe ziet het concurrentieveld eruit? Wat zijn de vormende trends en ontwikkelingen op het gebied van corporate communication? En welke mogelijkheden zien we in dit kader richting te toekomst? Aan de hand van de bevindingen is een tweetal scenario’s opgesteld die beiden het Corporate Communication Center op een net andere manier positioneren richting de toekomst. Beide scenario’s zijn uitgewerkt in kenmerkende identiteitskenmerken en vertaald naar activiteiten die laten zien welke ontwikkeling en vernieuwing dit vraagt van het Corporate Communication Center.
De scenario’s zijn input om in gesprek te gaan met de drie belangrijkste stakeholders over de aantrekkelijke en minder aantrekkelijke kanten van de scenario’s. De scenario’s functioneren als stimulerend materiaal voor het gesprek met stakeholders over wat in de toekomst mogelijk kan zijn, het zijn geen keuzeopties. Hierdoor is goed inzicht te krijgen in de meest kansrijke aspecten voor een positioneringsstrategie. In dit geval voert de directeur zelf deze gesprekken, Common Eye heeft ondersteund bij de voorbereiding hierop.