Search
Close this search box.

Samen in beweging voor beter sportonderwijs

In het hele land zijn verschillende proeftuinen die in het kader van Sterk Beroepsonderwijs aan de slag zijn met het versterken van de samenwerking tussen vmbo en mbo. Een proeftuin is een samenwerking van minimaal 1 vo-school en minimaal 1 mbo-instelling.

Common Eye werd gevraagd om deze proeftuinen te volgen door interviews te houden met bestuurders, projectleider(s), docenten en/of studenten om te horen hoe hun samenwerking verloopt, wat hun ambities zijn, hoe ze dat organiseren, welke inzichten en lessen ze trekken, etc.

Met als resultaat een compleet digitaal magazine en een aanvullende reeks artikelen die de bevindingen beschrijven. In deze blog lichten we één van deze artikelen uit.

Met behulp van scenario's naar gedeelde ambitie

Een gezamenlijke ambitie is één van de condities voor kansrijk samenwerken, maar die heb je niet zomaar. Komen tot een gedeelde ambitie is al een samenwerkingsproces op zich, en spraakverwarring ligt altijd op de loer. In regio Tilburg e.o. hebben de School voor Sport en Bewegen van het ROC Tilburg en de vo-scholen Walewyc-mavo en Campus013 gewerkt aan een gezamenlijke ambitie die in het teken staat van doorlopende leerroutes vanuit het vo naar de opleiding Sport en Bewegen. Het ontwikkelen van verschillende scenario’s hielp hen in de dialoog over de gewenste ambitie. En als die inspirerende ambitie er eenmaal is, dan komt de beweging vanzelf.

We zijn in gesprek gegaan met Margriet den Bak (docent en coördinator doorstoom vmbo-mbo bij de School voor Sport en Bewegen van het ROC Tilburg) en met Arno Knoops en Wesley Jongen (bureau Aranco) die geholpen hebben bij de procesbegeleiding en het ontwikkelen van scenario’s.

Hoe zijn deze scenario’s ingezet in de praktijk? Je leest hier het aanvullende artikel in het digitale magazine over leerroutes vmbo-mbo van Sterk Beroepsonderwijs, geschreven door collega Esther Klaster.