This is my archive

“Een kwalitatieve evaluatie om het goede gesprek aan te gaan”

Een (netwerk)samenwerking evalueren houdt vaak in: iedere keer opnieuw het wiel uitvinden. Dit was ook de ervaring van Proscoop. Deze regionale ondersteuningsstructuur (ROS) ging een pilot aan met de Samenwerking.app van Common Eye om de evaluaties meer te stroomlijnen, waardoor ze minder tijd kosten. In gesprek met adviseur Elisabeth Floor van Proscoop die de pilot heeft begeleid.

Eigenaarschap in het onderwijs: meer dan een sprookje?

Eigenaarschap nemen in plaats van sturen op regels en zetten van vinkjes. Niet eenvoudig, maar volgens voorzitter Karin van Oort en schoolleider Vincent Assink doen ze er binnen ‘hun’ Stichting Carmelcollege veel aan om dat te realiseren. Een gesprek over ruimte, grenzen en verbinding.

Kijk met een systeembril naar een samenwerking

Gerben Zonneveld je leert systemisch te kijken naar samenwerkingsverbanden. We stellen een aantal vragen aan Gerben, die ook docent is in de Leergang.

Het samenwerkingsvak vraagt om professionalisering

Inmiddels is het samenwerkingsvak een serieus vak. De leergang Professioneel interveniëren in samenwerkingsverbanden springt hierop in. Wat houdt de leergang in? In gesprek met Janneke Steijns en Manon de Caluwé.

“Altijd in open dialoog”

In Eindhoven weet men allang: als je tot de top wilt behoren, kan dat alleen als je samenwerkt en een gemeenschappelijke agenda hebt. Hoe doet Metropoolregio Eindhoven dat?

Spaak door spraakverwarring

In elk samenwerkingsverband komt spraakverwarring voor. Een blog over spraakverwarring in samenwerkingen. Wat is het en wat is eraan te doen?

Hoe organiseer je jezelf in meerdere netwerken in diverse rollen?

Wendy van den Berg zit in minimaal vijf netwerken in diverse rollen. Ze had behoefte aan meer diepgang in het netwerkleiderschap en volgende onze leergang. Een interview.

Bestuurlijke dilemma’s in het onderwijs

Hoe bouw ik aan een succesvolle samenwerking? Waarom kom ik steeds in een conflictmodel terecht en hoe kan ik dit oplossen? Adviseur en coach Ruben van Wendel de Joode vertelt over bestuurlijke dilemma’s in het onderwijs.

Maatschappelijke transities: ten strijde tegen vastgeroeste denkpatronen

Common Eye ging in gesprek met Derk Loorbach, hoogleraar sociaal-economische transities, over maatschappelijke transities. Manon de Caluwé deelt haar inzichten in een blog.

“Assessment goed instrument voor samenwerkingsvaardigheid van team”

In gesprek met Monica Melis en Wim Noordzij van Dura Vermeer over een samenwerkingsassesment als onderdeel van een aanbestedingsprocedure.